Dag 7

Vi nåede Paris! Gårsdagens høje temperaturer var afløst af mere tålelige forhold. Alle var med fra start, og temperaturen var OK – ”kun” 26 grader.

Om morgenen var vores cykler klistrede til efter kørslen på gårsdagens asfalt-våde veje. Det sorte stads sad alle steder på cyklerne, da vi hentede cyklerne i en parkeringskælder, hvor cyklerne for en gangs skyld ikke var låst inde, men var tøjret af en fælles wire.

Nogle nye ryttere troede, at vi nu var fri for bakker, men de første timer bød på flere og lange. Alt gik godt indtil vi ankom til det forventede frokost-sted – hvor madvognen manglede. Den fandt vi dog heldigvis et par kilometrer senere, men vi manglede stadig pålæg til brødet, som følgebilen kørte rundt med, de var på jagt efter diesel. Uden pålæg kørte vi videre til Paris forstæder.

De sidste 10 km var ”paradekørsel” med tre cyklister i hver række for at gøre gruppen så kort som muligt, så alle kunne komme igennem selvom en lyskurv skulle skifte fra grønt undervejs. Uden de store problemer nåede vi til Concordepladsen, de ventende familiemedlemmer, samt champagnen og kransekagen.

Ved aftenens afskedsmiddag skulle vinderen af gættekonkurrencen om antal punkteringer findes. Der var tre vindere, som hver havde gættet på 10 punkteringer. Det var nådigt sluppet i forhold til sidste års 21 punkteringer.

Den gule vest skulle uddeles til den mest uheldige rytter. Her havde Jørgen Ø og Arne hver to punkteringer, så der måtte lodtrækning om vesten, som Jørgen vandt – eller tabte, som man ser på det.

De to maskotdyr skulle have logi for vinteren indtil næste sæson. Erik gav ”Erik” til Ole og Carsten gav Kermit til Svend.

Alt i alt fik vi en uforglemmelig tur. 1.159 km lang nåede turen af blive. I alt besteg vi godt 5.000 højdemeter. Vigtigst af alt: vi havde ingen uheld! Ikke et enkelt tilfælde af asfalteksem kunne ses på vores bare ben. Det er flot kørt – både på den intensive tur til Paris, men også på de mange træningsture op til afgangen.

Som en erfaren Paris-cyklist lykønskede os med, da han på Facebook så billedet med deltagerne på Concordepladsen : ”Det lyder som godt samarbejde – Team Ringe. Det kan I være både lykkelige for, og stolte over. Nyd aftenen, om lidt er fortryllelsen væk, men ikke jeres oplevelser sammen.”

Nu er der kun 118 km tilbage og champagnen venter; der er nogle stejle og lange bakker (1089 højdemeter), og trafikken er tæt og farlig på det sidste stykke.